fredag 17 april 2009

THE REVOLUTION WILL NOT BE LOVELIZED

Art: Kurihara

50 cent sjunger att han är the loooove doctor. Jag hoppas att han som nästa steg i karriären startar en internationell uppföljare av Bullen. Kallar man sitt könsorgan för The Magic Stick bör man onekligen direktkvalificeras till President.

Jag hade tänkt att skriva en text om Kärleken men jag vet inte om det går så bra längre eftersom jag sprängde den igår. Iallafall:

Hitta din livskärlek på den här dejtingsajten! Gå ner femton kilo - Bli snygg och lycklig så du kan hitta en livspartner, skaffa en ful unge och köpa en fancy barnvagn! Ägna en timme i veckan till att gå till psykologen för partnerrådgivning eller ensamhetsångest som du intalar dig borde kunna lösas med att "träffa nån". Få fem ton skam/skuld när du ligger runt. Även om du gillar det och inte vill ha något förhållande så vet du ju att ditt beteende bara är en flykt från 2000-talets religion, Kärleken. Och du borde hitta nån som kan ersätta ditt oanständiga beteende med lite ordentlig Pure Löööööve.

Tro på Kärleken och du kommer att bli lycklig och komma till Himmelen.
Glöm dock för allt i världen inte bort att Kärleken är förpackad i en heterosexuell tvåsamhetsförpackning. Och det är lättast att du går in i den normerade rollen av man och kvinna för förhållandet har inte utvecklats nämnvärt sedan 1800-talet.
Det är mycket möjligt att det inte kommer att fungera så värst bra, men du ska helst inte ge upp förrän du har glömt bort vem du är och vad du vill innan du börjar om snurrandet i hamsterhjulet på nytt.

Kärleken kan liknas vid Alkoholen. Något som har kapitaliserats. Som sakta men säkert förstör folk, gör dem beroende av ett tillstånd av ickeifrågasättande och förblir ett evigt tillvägagångssätt för att fylla ut det tomrum som samhällsnormeringar och kapitalistiska intressen knåpat ihop.
Med andra ord: Kärleken som färdigförpackad, romantiserad livslösning är inget annat än ännu ett kontrarevolutionärt påfund.

THE REVOLUTION WILL NOT BE LOVELIZED. Det är bara hippiefasoner.

13 kommentarer:

Pez sa...

Jag är väldigt imponerad av det här inlägget. Det är skarpt, det är vasst, det är kärnfullt. Folk kommer nog surna till när de läser detta, något som jag själv skulle tolka som att man började närma sig en obehaglig sanning.

Bra jobbat. Kom på Valborg om du har tråkigt.

Eqqus Caballus sa...

FY FAN VAD DU ÄR BRA! Det här ska bli min nya komihåg lapp och jag ska tapetsera mina väggar med det!

PEPP!!

KURT-HEDVIG sa...

Pez - Tack. Obehagliga sanningar är förhoppningsvis en början till någon form av utveckling.
Vi (jag o Paris) har pratat om en valborgsrepris. Den här gången ska jag dock inte ha högklackat.

Paris - Bomblistor är dom nya kom-ihåg-lapparna

Anonym sa...

Stackars dig,
jag tycker mer det låter som en gardering mot en självuppfyllande profetsia. Det du skriver om är allt utom just KÄRLEK.

Jag lider med dig och ditt uppfuckade liv. Det finns sunda val och sunda kompromisser. Även för dig. Ta för dig av det goda istället för att spela omväxlande martyr och bödel.

Jag vet att du bär på en längtan. Det gör vi alla. På vägen dit - använd din energi till att göra gott istället för att tillverka bomber.

Släng inte bort ditt liv. Använd din potential till det du var menad för. Du kan om du vill och du förtjänar bättre än detta.

Vem hindrar dig?

KURT-HEDVIG sa...

Anonym - Ditt språkbruk följer tydliga tecken på härskartekniker. Det borde du tänka på innan du inleder nästa diskussion. Jag behöver varken ditt medlidande eller den offerpositionering som du förpassar mig till. Att förminska det politiska budskapet till individens privata problem känns som ett typiskt högerkonservativt sätt att bortse från strukturella problem. Nu kanske inte det här inlägget var riktigt i den tappningen, men jag tycker att ditt "diskussionssätt" hör hemma nånstans där.

Problematisera din egen världsbild så får du dig kanske en utmaning.
Vad räknas till att slänga bort sitt liv? Vilka val är sunda val och sunda kompromisser? Vem bestämmer vad som är rätt och fel? Finns det normerade föreställningar om kärleken/livet som gör att din uppfattning om mig som person utifrån att ha läst min text måste vara den att jag är en lidande människa med ett uppfuckat liv?

Unknown sa...

HA! jävlartz vilke sköjjig grej. jag sitter o fuskjobbar på kontoret & bestämmer för att bild-googla mellanstadiedisco för lite inspiration till Pjäritz fest. och så kom jag hit. via en k-pistbild.
3e eller fjärde bildträffsidan för mellanstadiedisco. Så jävvla kul. nu ska jag skejta röven av mig. pöys!

KURT-HEDVIG sa...

Dave to the grave -HAHA KÖÖÖÖNG! skejt imorrn på lunchen då kanske? När har du lunch?

Unknown sa...

naaaaaaaaj! jag drar till strömstad imorgon vid lunch. jag tänkte fira tidig midsommar. fan. men skejt om 40 minuter i rålis?

Pez sa...

Anonym är en jävla mupp. Jag skulle bra gärna vilja springa in i honom/henne och sprida lite cynism. Å andra sidan är det kanske enkelt, han/hon framstår som en ganska vanlig grundlurad semikristen romantiker.

Du borde vara glad över liknande inlägg. Det bara förstärker din poäng. Jag bär själv på fantasier om en tvåsamhet som, om än konstruerad, känns bra och progressiv. Och de dör lite grann varje gång jag inser att jag på samma gång positionerar mig i anonyms läger.

KURT-HEDVIG sa...

Pez - haha. ja, jag känner igen mig i det där.

Viktoria Tomic sa...

Fan vad kul att du gillar den, måste säga att jag blev mycket positivt överraskad av din blogg med :) fina texter och bra bilder! Sådant gillas! Och tack för länken :)

t.t sa...

inte för att vara sån men herr ernesto själv påstod ju att kärlek är den viktigaste egenskapen hos en revolutionär. annars har du många bra poänger, men jag tycker aldrig att man ska låta reaktionära institutioner bestämma innebörden av fina ord. se bara vad som hänt med demokratibegreppet . och så är det väl ofta så att man faktiskt inte kan välja själv. det har jag aldrig kunnat iaf.

KURT-HEDVIG sa...

t.t - jag håller med dig. man får skaffa sig en egen definition. men det är som med allt annat svårt att inte bli indoktrinerad av det som präntats in i en från spädbarnsålder. Vare sig det är definitionen av demokrati eller kärleken. Allt bör ifrågasättas.