söndag 9 november 2008

MY NECK, MY BACK, LICK MY PUSSY AND MY CRACK

Det kristna konservativa arvet igen. Hora eller madonna, slampa eller flickvänsmaterial. Jag säger det igen, antal klädesplagg i det offentliga rummet får stå för graden av kåthet. Och det är svårt att knulla när allt blir politiskt.

Jag har svårt för det här med könskategoriseringar, men det är svårt att prata om slampighet utan att ta upp "bilden av kvinnan". Det är nämligen människorna som kategoriserats som kvinnor som fått bära horklut för utomäktenskapligt sex och det är främst "kvinnor" som kallats/kallas slampor/horor. Konstruerade könsuttryck är fortfarande etablerade som en naturlig sanning. Och det är här nånstans slampigheten kan komma in som en feministisk strategi.

Att bli kallad slampa/hora på högstadiet var lika med värsta sortens förnedring och det är väl samma sak som gäller idag. Det kommer pekpinnar från olika håll att det gäller att tänka på sitt rykte så att folk inte pratar om en och kallar en slampa. Föreställningen om den tvåsamma, romantiska kärleken är djupt inrotad och redan på dagis blir man uppmuntrad till att upprätthålla den. Samtidigt blir samhället allt mer sexualiserat medan problematiseringen kring sexualiteter fortfarande stagnerar till att bli en diskussion om moral, rätt och fel istället för maktordningar och införlivade föreställningar. Vi knullar inte på lika villkor och slampigheten får exemplifiera vad som förväntas av en, i synnerhet när en är eller ses som tjej/kvinna.

Vad är det då som är så upprörande med slampan, och vad är det som gör att benämningen slampa har en så extremt förnedrande effekt? Slampan knullar utan att kärlek behöver vara en nödvändig komponent. Slampan tar för sig och går emot det rådande medelklassiga kristna arvet som uppmuntrar hem med partner, dubbelsäng och trädgård. Det som gör slampigheten till en politisk kamp handlar dock inte om att nedvärdera möjligheten till monogami, missionären eller drömmar om volvo och villa, utan om rätten till att välja. Rätten till sin egen kropp, till sex på alla inblandades ömsesidiga viljor. Rätten till (sexuellt) aktörskap och till sin sexualitet (hur den än ser ut). Att utan skamkänslor kunna känna sig som ett kåt, begärsfyllt köttstycke och knulla precis hur fan man vill.

"Dunka mig gul och blå låten" var kanske ett praktexempel på moraliseringen av ("kvinnors") sexualitet. Låten förbjöds från radiokanaler och klassificerades som kvinnoförnedrande. Slampans sätt att ta för sig kan jämföras med diskussionen kring skyddandet av ("kvinnans") sexualitet genom att ifrånta henne sitt sexuella aktörsskap. För varför får inte Frida gilla att knulla och dunkas gul och blå? Varför är det kvinnoförnedrande att knulla på sätt som kanske faller utanför normen. Kan man inte njuta av att bli knullad hårt bara för att man ur ett strukturellt maktperspektiv är förtryckt? Och vad händer om tjejen som blir knullad gul och blå blir det av en annan tjej? Har då båda parterna internaliserat den patriarkala könsmaktsordningen där en måste vara dominant och den andra undergiven? Är man undergiven för att man blir knullad gul och blå? Frida borde kanske sjungit "Älska med mig på en blomstrande äng.

Det handlar om makt, kön och klass. Slampan är olämpligt arbetarklassigt vulgär och faller utanför mallen om den fina flickan. Slampigheten som feministisk strategi handlar alltså om att ta makten över sin sexualitet och att få vara begärssubjekt- eller objekt. Det är förbannat svårt att skapa nya vägar när man ständigt appliceras med känslor om att de man gör är osmakligt. Jag kan referera till en jävla massa bra knull som i efterhand reducerats till skam och äckel på grund av egna och andras uppfattningar om vad som är okej eller inte när det gäller sex. Samtidigt tror jag att det är just i det här publika uppvisandet av olika former av sexualiteter som man konfronterar det där konservativa kristna arvet och alla andra införlivade föreställningar. Fuck you and me and everyone we know!

6 kommentarer:

Anonym sa...

BRA SKRIVET OM ETT OTROLIGT VIKTIGT ÄMNE!!!

Jag har också tänkt mycket kring detta om hur kön görs i sex och hur det hela tiden finns ett konstruerat maktspel inblandat. Det är personligen en sjukt störande grej som i många fall får en motsatt effekt av vad sex ska framkalla: njutning och lust. Enda gångerna jag känner mig som en kvinna är när det kommer till sex (och i en skateboardlokal) och det är för att jag då skapas till just en kvinna med hårt åtstramande ramar för vad som är okej och hur jag ska bete mig. Det sjukaste är ju att dessa känslor inte nödvändigtvis behöver komma under själva sexakten, utan oftast efteråt.

Jag tror att folk måste förstå att hela vårt sociala spel är uppbyggt kring uppfostran, kulturella och sociala föreställningar och vårt kristna arv (precis som du skriver). Det vore fint att leva i en värld dör folk har mer insikt i detta och på så sätt kan börja tänka utanför sina tankar, så att vi alla kan komma ut ur garderoben och skippa dessa förlegade, sociala koder.

Vad är folk rädda för egentligen? Att tappa kontrollen? Mista makten? För att göra bort sig? Eller för det nya och främmande?

ps. jag är less på att bli sedd som den hysteriska kvinnan bara för att jag skiter fullständigt i vad folk har att säga om minma handlingar.

Anonym sa...

Ja men precis. Jag tror att man helt enkelt har slutat att definera ordet slampa. Man använder det ofta och utan att tänka efter var det egentligen betyder. Likadant är det med ordet hora. Att ta betalt för sex är en hårfin gräns. Om jag bjuder ngn på krogen (lägger helt enkelt ut mkt pengar på en person) och sen har vi sex är den personen en hora då? Alltså, vad är betalning och vad är enbart sex..Man är så inpräntat vad som är rätt och fel i vår kultur men när det sen kommer till kritan är gränsen hela tiden väldigt hårfin vad det en gäller.

Anonym sa...

kul att läsa ngt så smart och insiktsfullt! du verkar va en jävligt grym tjej. keep it up RIISPECKT

Anonym sa...

Ja för att vara tjej skriver du jättebra.

Skämt åsido, första delen kändes som att läsa mitt eget senaste inlägg, alternativt så är vi överens, vem vet? Sedan tycker jag att du drar stora växlar på vad slampigheten kan åstadkomma. Om den kan bryta det illusionära sambandet mellan sex och kärlek är den progressiv eftersom flera institutioner (monogami, familjebildning, t.o.m. biologism i viss mån) bygger på detta låtsassamband. Men de pionjärer som tar sig an denna uppgift kommer ju så klart att möta ett hårt motstånd och känslan av skam efter rationellt sett helt skamfritt och självtillåtande sex är en kraftfull begränsning. Så hur undviker man då att av bekvämlighetsskäl bli en inåtvänd knullklubb för att slippa att bli dömd? Det här måste ju ändå spridas om det ska ha någon slags effekt.

Och även om man får fri tillgång till sin sexualitet och sitt sexuella aktörskap, är sexualiteten fritt formad och en oförvanskad produkt av ens sanna inre? Inte särskilt sannolikt. Snarare lika formad som allt annat, ofrånkomligt, subtilt och genomgående. Bara det faktum att du använder termen "köttstycke" visar på vilka föreställningar du implicit bär på.

Och det här är inte en sågning, bara bittert medhåll.

Elina: Om du verkligen sket fullständigt i vad folk tyckte om dina handlingar skulle du inte behöva bli less heller.

Än en gång, diskrepansen mellan ideal och verklighet, det bästa argumentet någonsin mot idealism.

För att citera de gamla crustarna Skitsystem: Allt e skit, allt e skit, allt e skit, osv...

Peace dawgs.

KURT-HEDVIG sa...

Fan vad gött med lite respons!
Soffan: Och intressant är ju också att yrket som sexsäljare finns utbrett i vårt samhälle och att skällsordet för yrket, "hora", fungerar som värsta sortens förnedring. "hororna" har heller inga rättigheter i form av fack etc, och deras yrke godkänns inte som ett yrke trots att vetskapen om förekomsten inte går att undvika. Men det är egentligen en annan debatt...

Paul B: Jo jag blev lite förvånad när jag läste din senaste text då min slampighetstext då nästintill var färdigskriven. Och andra sidan är det ett ämne som är svårt att inte reflektera över.

Jag ser att inte ett sexuellt aktörskap är lika med att sexualiteten skulle vara en fritt formad produkt. Jag tror inte att det finns något som inte är format. Det är också detta som skapar problematiken kring teori och praktik. Slampighet som feministisk strategi är precis som allt annat svårt att sprida utanför en skara likasinnande. Men jag ser det mer som personlig tankestrategi när man fastnat i applicerade känslor baserat på normer. Men det kanske bara är något som fungerar för mig som kör över mina känslor med intellektualiserade förklaringar. Eftertanke och ifrågasättande av det egna sexuella beteendet och egna/andras föreställning är det jag eftersträvar. Alltså både i tanke och handling.

Stink sa...

tjena yo! haha jag tänke bara lite snabbt sadär, flika in mkt viktig information om mobiltelefoner och annat spännande.. passar ju perfekt!

jo men alltsa det är ju inte sa svart va. man bara tar en bild som man skickar till blogg. da far du ett sms men all info om hur du fixar sa bilderna kommer till din blogg och inte typ mymobileblog12345. men det brukar ju alltid krangla för att man inte fixat mms och internet inställningarna (stöttepelarna för mobilbloggning, mycket viktiga!!). sa gör det först. det star pa halebops hemsida hur du fixar..

shit vilken bloggsupport jag är! man har ju fixat manga vänners mobilbloggar i sina dagar va hah

men fan fa till det där assa! det är jävligt göddigt vettu!!