torsdag 5 mars 2009

8 MARS - INTERNATIONELLA KVINNODAGEN


Mamma brukade dra nåt skämt vars poäng är att det enda en kvinna behöver vara är "kåt, glad och tacksam". Vet fortfarande inte riktigt vart själva skämtet ligger eller om hon egentligen tycker att det är ett skämt. Eller också är det bara jag som inte har nån humor.

På söndag är det Internationella Kvinnodagen och när jag ser på min omgivning känns det som om det enda en kvinna behöver vara fortfarande är "kåt, glad och tacksam", med ett litet tillägg för "snygg". På söndagens " Ta Natten Tillbaka"- demonstration är kvinnor, barn och transpersoner välkomna. Det känns bra att jag kan falla in i kategoriseringen barn, för jag har alldeles för mycket problem med könskategoriseringarna, även om jag förstår vikten av seperatistiska inslag, för att kunna just problematisera dem.

Som ni kanske märkt, makes Kommersialiseringen the world go around, vilket gjort att Kvinnodagen inte längre patenteras av oss "arga feminister", utan blivit ett sätt för affärerna att sälja ut all skit de inte lyckades sälja på Alla Hjärtans Dag. Nu ska männen köpa överblivna geléhjärtanskartongerna till sina kvinnor och kvinnorna ska unna sig underkläder, kläder, massage och jada jada eftersom det är deras dag. Själv ska jag unna mig ett maskingevär.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Kåt, glad och tacksam" är Peter Dalles numera klassiska replik i filmen "Ogifta par", en film där två pars julfirande urartar, mycket på grund av deras frustration på kärleksområdet.

I en nyckelscen skriker kvinnan (som spelas av Lena Endre) till den missnöjde mannen (Peter Dalle): "Hur ska jag vara för att du ska bli nöjd?" Han svarar "Hur vore det med kåt, glad och tacksam!"

Boktips: hjärnsläpp - bang om biologism