tisdag 7 oktober 2008

INTERNETTANDETS OLIKA DILEMMAN - EXTENDED VERSION

Foto: Alexandra J/Eljest Art Collective

I och med dessa texter rakt ut i offentligheten kommer jag återigen skjuta mig själv och alla andra i röven. Ordbajseri för överlevnad betyder inte särskilt många välformulerade eller igenomtänkta texter.
Detta får till följd att den här bloggen, precis som förut, kommer innehålla en hel del smaskens som en rationell människa eventuellt borde ha hållit för sig själv. Som jag tagit upp tidigare har jag dock gjort valet att inte vara så värst rationell, sympatiskt eller behaglig i min skriftliga framtoning. Detta som en god utmaning till både mig själv, och den allt för ofta präktiga integriteten.
Det jag skriver förefaller såklart vara en del av mitt mer eller mindre retuscherade (privat)liv, men tilläggas måste göras, att berättelsen om verkligheten är just en berättelse, det vill säga, tolkningar och konstruktioner.

Ord skapar meningar. Meningar som kan fyllas med mening. men som också ständigt kommer stå under påverkan av den samhällsstruktur som orden befinner sig i.
Det skrivna ordet tenderar ofta att ge sken av att vara den enda sanningen, ett problem som uppenbarar sig i allt från nyliberala nyhetstidningar till personliga bloggar. Detta medför en ständig risk att en subjektiv verklighet uppfattas som objektiv/sann/äkta etcetera, vilket i sin tur skapar/återskapar vissa föreställningar i samhället. Detta är något som bör tas i beaktning för att förtydliga att den skrivna texten om människorna som förekommer i den här bloggen inte helt och hållet bör likställas med de levande personerna bakom dessa berättelser, just eftersom de som sagt bara utgör en del av livets alla berättelser.

Problematiken ligger i att det tycks vara en omöjlighet att komma ifrån det faktum att allt som skrivs medför en risk att stereotypisera, normera, skapa och återskapa föreställningar om rätt och fel, sant och falskt. Jag hoppas iallafall att den här bloggen kan tolkas och uppfattas som en utbjuden livserfarenhet snarare än skvallerföda och-/eller förordningar om det rätta livet.


"Ge upp är inte svaret, fucka upp är det!"

4 kommentarer:

Sofia & Petter sa...

Det står att eljest består av fler fotografer, men det är väl en lögn? När ska jag få fota då?

KURT-HEDVIG sa...

Sofia: Eljest Art Collective har jobbat med främst Alex, men också Jenni som fotar för Less Common. Får styra upp ett samarbete helt enkelt! Förresten, har du slutat blogga?

rikardlilja sa...

nu kan jag klättra ner från väggarna och fälla upp locket på min dator och äntligen sluta prenumerera på blondinbella. Världen har återfått sin balans.

Sofia & Petter sa...

Jag tycker't!
Nej jag bloggar fortfarande, från och till dock. ibland står den stilla ibland inte.
Lite si och så med det alltså.
Hur är det med dej då?
Var ute och promenerade i dina hoods häromdagen. tänkte på dej.kram