måndag 4 maj 2009

GÄSTBLOGGAREN TOMMY TRASH SKRIVER OM MÄNSKLIGHETEN

Det var länge sedan någon gästbloggade nu, så jag bad en god vän förlösa sin hjärna och skriva ner något till denna arma blogg. Om det är någon annan som känner sig peppad att gästblogga är det bara att höra av sig!

---
Komplikationsannonsering

Det blir bara tydligare och tydligare att allting gått jävligt snett, både om man ser det ur ett samhällsperspektiv eller på ett mer personligt plan. Jag vet inte längre om jag egentligen känner någon som verkligen mår bra. Alla är trasiga och det är svåra pussel av människopsyke att sätta ihop. Det verkar liksom inte gå att lappa ihop alla trasiga delar hos desillusionerade vänner. Och många svar är svåra att acceptera, ännu fler frågor kommer aldrig få några svar. Det vardagliga livet är ganska komplicerad skit och det går nog aldrig att komma ifrån.

Men det finns faktiskt strukturella problem som ökar ångesten och som man borde kunna ändra på. Det är redan ältat till döds men problemen kvarstår; typ tre personer äger 110% av alla ekonomiska tillgångar, fyraåringar i Sri Lanka jobbar 20 timmar om dygnet med att sy dina nya sneakers och din chef styr hela ditt liv medans Wanja sitter och slickar hela Svenskt Näringsliv i örat. Unt so weiter.

När man börjar spåna kan jag liksom inte komma ifrån tanken att mänskligheten är en buggig jävla betaversion. Detta fick ytterligare fäste hos mig då jag för ett tag sedan råkade fastna på ett avsnitt av vetenskapens värld när jag satt och zappade förbi skitprogram efter skitprogram en vanlig slökväll. En forskare hade följt en flock av någon slags apa (jaja, jag kommer inte ihåg vilken men dom bodde i träd och sådär. Jag är ingen zoolog direkt.) som hade gjort sig av med hela sin hierarkiska struktur. Överför man den klassiska höger-vänster debatten ur ett borgerligt perspektiv på dessa stackars apor kan man ju kanske förvänta sig att de gick ett tragiskt öde till mötes. Men tvärt emot den mer eller mindre allmänt godtagna hypotesen så levde dessa djur i till synes häpnadsväckande harmoni och verkade ha det asgött.

Samtidigt kommer forskningsresultat som visar att desto mindre inflytande vi har på jobbet och livet i stort, desto mer stressade känner vi oss. Och att den relativa fattigdomen, dvs hur vi står oss ekonomiskt mot andra i vårt närområde, också är en stor stressfaktor. Det rimmar jävligt illa med den utveckling vi kan se med växande klassklyftor och hela maxa-allt-köp-och-släng hetsen. Snart är väl hela stockholm ett inglasat heron city – ska du lämna lägenheten så måste du köpa något.

Det känns surt att vi inte ens klarar av att bygga ett vettigt samhällsklimat med all erfarenhet vi har och all tid som lagts ner på att sitta och grubla och filosofera. Jag menar, kom igen, apjävlarna grejar det. Vi är helt klart en betaversion. Ska det vara så svårt att se att vi lever i en lögn och hittepå-utopi i elfte timmen?

Jag måste dock erskänna att jag är lite peppad på någon slags undergång. Tänk själv att cruisa runt i en gammal mattsvart amerikanare i ett postapokalyptiskt stadslandskap där ytterst nihilistiska människor iförda nån slags blandning av polsk crustmundering och twisted sisters outfit härjar runt. Sweet!

Nu ska jag maila Sverker på plus och se om han kan hjälpa mig att reklamera mig själv. / Tommy Thrash

4 kommentarer:

KURT-HEDVIG sa...

Man borde kunna reklamera hela samhällssystemet. Så får Sverker ta hand om alla strukturella problem och styra upp det till nåt bra. Jag är lite tveksam till Sverker som ledare för en revolutionär kamp. Men han är ju trots allt en jävel på att reklamera saker så då måste han ju kunna reklamera världen också. Och om det är ett för stort uppdrag så har jag iallafall en del personliga defekter som jag behöver reklamera. Om du ändå är igång och ska skriva till honom kan du väl reklamera lite mer grejer samtidigt?

blygdis sa...

kan man reklammera ett dåligt ligg?

Sverker sa...

Ska de va´så, ska det va´så?

Nej, naturligtvis inte. Världen är rutten. Det har den väl i princip varit sen det tänkande och överanalyserande djuret människan tog över. Vårt evolutionära kynne har skapat denna värld. Vi förökar oss och utnyttjar alla resurser till gränsen är nådd och sen lite till. Bara för att vi kan. Ekosystemet skulle må så jävla mycket bättre om vi inte stod överst i näringskedjan.

Förbanna och bygg nytt ungdomar, lead by example!

KURT-HEDVIG sa...

Nu får vi fan starta en guerillagrupp. just nu är vi bara en ändå stor gorillagrupp känns det som.